Indlæser
Frirummets Fællesdag 2022
Dato og tid
Mandag d. 24. oktober 2022 kl. 09:00 til 15:30
Tilmeldingsfrist
Fredag d. 7. oktober 2022 kl. 23:55
Sted
Vartov,
Farvergade 27,
1463 København K
Vartov
Farvergade 27
1463 København K
Frirummets Fællesdag 2022
Frirummets Fællesdag 2022 - Børn og unges demokratiske deltagelse
Frirummet arbejder for at forbedre den offentlige samtale og for at styrke børn og unges demokratiske deltagelse.
Derfor vil vi gerne invitere til Frirummets årlige Fællesdag, hvor vi i år stiller skarpt på hvordan vi engagerer børn og unge i demokratiet. Få inspiration og redskaber når skole- og uddannelsesfolk mødes til faglige oplæg og workshops om børn og unge, demokrati og deltagelse.
Tid og sted
24. oktober, kl. 9.30-15.30
Vartov, Farvergade 27, 1463 København.
Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding senest 7. oktober. Dagen er inklusiv frokost og kaffe.
Program
Den reserverede borger – et perspektiv på politisk dannelse
v/ Jonas Lieberkind, lektor i pædagogisk sociologi på Aarhus Universitet.
Hvordan står det til med unges politiske dannelse og demokratiske selvtillid i dag? Unge bliver i disse år mere engagerede i fællesskabet og i politiske emner, og alligevel har langt de fleste unge ikke mod på at deltage politisk aktivt i de offentlige sfærer. Hvilken dannelse ligger til grund for disse tilbageholdende og reserverede unge borgere?
Hvad vil det sige at (ud)danne til demokrati og deltagelse?
v/ Lene Tanggaard Pedersen, professor i pædagogisk psykologi og rektor
på Designskolen i Kolding.
Der synes at være bred enighed om, at skolen skal danne børn og unge til demokrati og deltagelse. Men hvad er skolens formål, hvad er (grænserne for) skolens demokratiske opgave? Og hvad kræver det af skolen og pædagogikken?
Workshop: Demokratisk deltagelse i udvikling af skolen
v/ Lektor Tilde Mardahl-Hansen og ph.d.-studerende Gry Marie Tybjerg fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskolen.
Børn og unge ses ofte som passive, når vi diskuterer dannelse og uddannelse. Diskussionen om dannelse handler sjældent om, hvad unge selv bringer med ind i skolen, og om hvordan børn og unge er optagede af at udvikle sig ved at deltage i skolens sociale liv og fællesskaber. I denne workshop giver vi jer forskellige unges egne perspektiver på, hvordan de forstår demokrati som knyttet til social deltagelse i og indflydelse på skolens hverdagsliv. Med afsæt i de unges eksempler lægger vi op til en diskussion om, hvordan professionelle kan lære af unges perspektiver og bruge dem som en tilgang til at udvikle skolen i et demokratisk samarbejde.
Workshop: Demokratisk deltagelse i undervisningen
v/ Frirummet.
Demokratisk deltagelse handler blandt
andet om modet til at sige sin mening, om at være nysgerrige på andres og om at kunne rumme uenighed og bruge det til at udvikle samfundet. På workshoppen diskuterer vi skolen som demokratisk rum. Vi arbejder med konkrete øvelser, der kan bruges i undervisningen til at styrke børn
og unges demokratiske deltagelse.
Demokratisk deltagelse i undervisningen
v/ Frirummet.
Demokratisk deltagelse handler blandt
andet om modet til at sige sin mening, om at være nysgerrige på andres og om at kunne rumme uenighed og bruge det til at udvikle samfundet. På workshoppen diskuterer vi skolen som demokratisk rum. Vi arbejder med konkrete øvelser, der kan bruges i undervisningen til at styrke børn
og unges demokratiske deltagelse.
Workshop: Ungeengagement anno 2022t
Afvikler annonceres snarest.
Workshoppen stiller skarpt på ungeengagement anno 2022 og på, hvordan unge får en særlig position ved at udfordre og udvide den demokratiske debat gennem kultur, kunst og kreativ udfoldelse. Workshoppen giver en kærlig, kritisk opsang til de professionelle voksne, der sætter rammer for børn og unges fællesskaber og inspirerer til det videre arbejde med at styrke unges demokratiske engagement, stemme og indflydelse.
På dagen vælges 2 workshops.
For spørgsmål kontakt: Vanessa Paladino,
vanessa@frirummet.org, +45 22603492
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >